Per què necessitem el brànding?

Per què necessitem el brànding?

Les transformacions socials i l’evolució de la tecnologia ens han conduït, els últims anys, en un món globalitzat i hiperconnectat. En aquest context, persones, empreses i administracions públiques han d’adaptar-se, diferenciar-se i destacar per assolir l’èxit. Com? Aplicant una estratègia de brànding que transformi la manera com som vistos i percebuts pel públic objectiu, enfortint la nostra imatge i reforçant la nostra reputació.

El brànding doncs, és el procés creatiu enfocat a construir una marca. Avui, ja no és suficient oferir productes o serveis de qualitat, sinó que volem diferenciar-nos de la competència i, per això, cal aportar valor diferencial reflectint una imatge única, irrepetible i inoblidable que ens permetrà assolir la fidelitat del públic i construir relacions de confiança.

Les persones ens identifiquem amb aquelles marques properes als nostres valors. Ens agrada que ens expliquin històries i, per això, volem conèixer la història que hi ha darrere de cada marca, saber sobre quins valors es fonamenta i si s’assimilen als nostres. L’storytelling és fonamental per a emocionar el públic, però avui ja no en tenim prou perquè el mateix públic també vol viure experiències. Per tant, hem de passar a l’storydoing, és a dir, oferir una experiència, una crida a l’acció que prediqui amb els valors propis de la marca. Només així, la nostra marca aconseguirà connectar amb el públic molt més enllà del propi producte o servei i s’hi sentirà identificat.

Una empresa que gestioni bé el seu brànding té el camí molt més planer per connectar amb el públic, que ja no només vol comprar productes o serveis, sinó que vol consumir experiències, i aquí és on les històries i les emocions recuperen un valor transcendental en la creació de marca.

Destaquem tipus de brànding i en posem exemples:

1) El personal branding és el que consisteix en crear la marca personal de cada individu. Tenim noms com Elon Musck, Mark Zuckerberg o Jeff Bezos.

2) El corporate branding està dirigit al valor de marca de les empreses. Pensem en marques com Apple, Coca-cola, Ikea, etc.

3) El country o city branding està centrat en fer augmentar l’interès de públic transformant una ciutat o un país en una marca. Per exemple, el Japó és el país que ocupa la primera posició al rànquin Future-Brand Country Index de 2019.

4) L’employer branding, dirigit a atreure i retenir el talent dins d’una mateixa empresa. Ho practiquen Google, Starbucks o Cisco.