La (bona) reputació

La (bona) reputació

La reputació és un concepte associat a intangibles: fa referència a la percepció que els altres tenen de nosaltres i atorga prestigi i autoritat a la nostra marca. Per això, és fonamental cuidar-se de mantenir una bona reputació, ja que no és un atribut que pugui adquirir-se, sinó que se’ns és atorgat per la nostra expertesa en alguna matèria.

Podem distingir entre tres tipus de reputació: la personal, la professional i l’empresarial o corporativa.

  1. La reputació personal és la que, com a individus, podem gestionar de manera activa: demostrar les nostres habilitats, els nostres coneixements, la nostra trajectòria professional, etc. Tot i que no és una obligació, es recomana treballar-la a fons perquè és la nostra millor carta de presentació i contribueix a crear la nostra marca personal, que és intransferible.
  2. La reputació professional és la que, com a treballador, pot influir en la reputació de la marca corporativa i, per tant, està relacionada amb la nostra vàlua a nivell professional, la nostra competitivitat i solvència, amb la nostra imatge a nivell laboral.
  3. La reputació empresarial o corporativa és aquella que fa referència en com una empresa és percebuda pels grups d’interès, que són els que poden influir en la percepció que es té del nostre negoci.

La (bona o mala) opinió que els stakeholders tenen de nosaltres determina la nostra imatge pública, i el nivell de confiança que transmetem és imprescindible per obtenir un avantatge competitiu respecte els nostres principals competidors. Per tant, en qualsevol dels tres casos esmentats és important tenir en compte dos factors: què fem i què diem, i què opinen els altres de nosaltres.

Avui, vivim en un món hiperconnectat i, a l’hora de treballar la reputació, cal tenir en compte com poden influir en la nostra imatge les plataformes digitals i xarxes socials, que són un altaveu i poden contribuir a canalitzar la informació que volem transmetre sobre nosaltres. Construir una bona identitat digital resulta necessari per millorar la nostra visibilitat a la xarxa i, per aquest motiu, hem de fer una escolta activa i monitoritzar la nostra activitat de marca i potencia la nostra credibilitat.

A més, hem de tenir en compte que hem d’estar preparats per a una crisi de reputació: hem de saber respondre amb immediatesa, sense entrar en pànic i amb coherència. Una crisi de reputació és un escenari que no desitgem, però hem d’afrontar-lo amb el cap fred i sense improvisar, de manera que es fa necessari tenir a punt una línia estratègica per a respondre davant de qualsevol conflicte per tal de no empitjorar la situació.