De l’storytelling a l’storydoing

De l’storytelling a l’storydoing

A tots ens agrada que ens expliquin històries i, per això, l’storytelling s’ha convertit en un dels recursos imprescindibles del màrqueting, perquè generar emocions ens ajuda a connectar amb el client, amb el consumidor. A través de l’storytelling, les marques transmeten els seus valor, la seva filosofia corporativa i venen el seu producte sense parlar directament dels seus beneficis, és a dir, sense continguts purament promocionals sinó que ho fan connectant emocionalment amb l’audiència.

Si som una marca i volem captar l’atenció del nostre públic, tenim l’oportunitat de fer-ho despertant les seves emocions a través, precisament, de les històries. L’alegria, la tristesa, la por, pena, fàstic, sorpresa, ràbia, gratitud, esperança i un llarg etcètera, són una manera que tenim de relacionar-nos amb el món i les marques hi recorren per despertar-nos sentiments, perquè fan que s’identifiquin amb els personatges mitjançant històries universals.

L’storytelling permet que el client tingui una percepció positiva de la marca, assegurant-se la seva lleialtat al mateix temps que permeten crear comunitat.

Però, avui, ja no n’hi ha prou. No ens podem limitar a explicar històries. Els consumidors volen experimentar i, per això, hem d’aconseguir implicar-los i fer que ells mateixos es converteixin en els protagonistes de la història, que en siguin els autèntics herois.

El pas següent és introduir l’storydoing. No es tracta ja només d’explicar una història, sinó crear experiències entorn del producte, posant el client al centre. El client passa a ser l’autèntic protagonista de la història que ja hem explicat, que serà memorable i impactant. En aquest cas, hem de saber què volem que faci el consumidor i explicar-ho de forma clara i senzilla. D’aquesta manera, aconseguirem involucrar l’audiència i assolirem un major impacte a les plataformes digitals, convertint en virals les accions.

Construir un relat que captivi el consumidor i que, a més, el convidi a passar a l’acció (i que en sigui el protagonista), és el gran repte de petites i grans marques, que en un entorn cada cop més digitalitzat, s’escurcen les distàncies entre la competència. Diferenciar-nos, ser originals i mostrar la nostra proposta de valor ens farà únics. Per això, cada cop és més essencial aplicar tècniques pròpies de la narrativa transmèdia, en les quals una única història s’explica en diferents plataformes, construint un relat coherent (en parlarem en una propera entrada).